Disnėjaus „Fantasia“ – simfoninė psichodelika iš 1940-ųjų

1 komentaras
Kitos temos

Gaila, jog praeitame šimtmetyje „making of“ žanras dar nebuvo toks populiarus kaip dabar, nes 1940-ųjų Disnėjaus „Fantasia“ kontekstą ne ką mažiau smagu išlupti, nei suvalgyti patį saldainį – filmą.

01-screen-shot-2016-09-12-at-17-28-54

2,2 milijono svarų – tokio biudžeto projektas buvo „Fantasia“. Tai trečiasis V. Disnėjaus filmas, pasirodęs po „Snieguolės ir septynių nykštukų“ bei „Pinokio“. Tiesa, nemaža dalis numatytų pinigų buvo skirta ne tik filmo gamybai, bet ir jo peržiūroms – privačiuose riboto žmonių skaičiaus seansuose pirmą kartą buvo panaudota stereo garso sistema, turėjusi net savo pavadinimą – „Fantasound“.

Dėl Antrojo pasaulinio karo, kuris eliminavo galimybę užsidirbti iš peržiūrių Europos kino teatruose, „Fantasia“ iš pradžių nebuvo labai finansiškai sėkminga. Pelną ji pradėjo nešti praėjus 29 metams po premjeros, kai peržiūroms imta naudoti nebe tokia brangi sistema, o filmo reklaminiai plakatai paaugliams ir koledžų studentams ėmė priminti psichodelinius vaizdinius, panašius į tuos, kuriuos sukelia haliucinogeniniai grybai.

07-screen-shot-2016-09-12-at-15-40-42 05-screen-shot-2016-09-12-at-17-24-59 04-screen-shot-2016-09-12-at-15-31-57

„Fantasia“ – eksperimentinis filmas visų pirma dėl visiškai netradicinės savo sandaros. Tai – ne vientisa istorija, o aštuonios simfoninės – animacinės miniatiūros, kurias kiekvienos pradžioje pristato koncertmeisteris. Vienos turi aiškią siužetinę liniją, kitos, tuo tarpu, lydi muzikos garsus spalvingomis abstrakcijomis.

Rašoma, kad vienai iš tokių abstrakcijų sukurti Voltas buvo pasikvietęs žymųjį vokiečių animatorių O. W. Fischinger’į, kurio geometrinių figūrų ir spalvų žaidimai šiais laikais stebina ne ką mažiau, nei anuomet, kai primeni sau, jog autorius kūrė be kompiuterio pagalbos. Tačiau galiausiai nei vienas iš trijų O. W. Fischinger’io pasiūlytų variantų Disnėjaus taip ir neįtikino.

02-screen-shot-2016-09-12-at-15-37-11

Į animacinius siužetus buvo žiūrima preciziškai. Kad nupieštų tikroviškus herojų judesius (pavyzdžiui, stručių balerinų) vienam iš kūrybininkų, prisipažinusiam, jog pats nėra didelis baleto gerbėjas, buvo į rankas įduotas bilietas į visus sezono baleto pasirodymus. Baleto artistai buvo kviečiame šokti ir į pačią studiją. Net trumpam auksinės žuvelės pasirangymo epizodui nupiešti, buvo pasamdyta pilvo šokio artistė, kurios judesius žuvelė vėliau ir atkartojo.

08-screen-shot-2016-09-12-at-22-06-51 16-screen-shot-2016-09-12-at-22-31-43 12-screen-shot-2016-09-12-at-17-33-12 13-screen-shot-2016-09-18-at-18-45-03

Viena muzikinė miniatiūra dedikuojama evoliucijos istorijai ir dinozaurų erai. Ją kuriant buvo konsultuojamasi su Amerikos gamtos istorijos muziejaus direktoriumi, taip pat biologu, paleontologu ir astronomu.  Savito kolorito epizode nasrus varsto aštriadančiai gyviai, o tuo tarpu skamba Igorio Strawinskio „Šventasis pavasaris“. Be pastarojo, „Fantasia“ muzikiniame repertuare – J. S. Bachas, P. Čaikovskis, Paul Dukas, L. van Bethovenas, A. Ponchielli, M. Mussorgskis ir F. Schubertas, tokie pažįstami ausims, bet iš naujo atrandami vizualiai.

11-screen-shot-2016-09-12-at-17-25-48 10-screen-shot-2016-09-12-at-17-16-29

Dar paminėsiu, kad didžiausia „Fantasia“ žvaigždė – po labai sėkmingo pasirodymo savo asmeniniame seriale sugrįžęs Peliukas Mikis. Jis čia tampa pagrindiniu herojumi istorijos, sukurtos pagal J. V. Gėtės poemą „Burtininko mokinys“ (šį 1797 m. parašytą kūrinį turėjo perskaityti visi 700 komandos narių ir atsakyti į 20-ties punktų klausimyną, kuriame jie turėjo pasiūlyti savo variantą, kaip ir kur turėtų vykti veiksmas).

06-screen-shot-2016-09-12-at-17-21-28

„Vakar kino istorijoje atsitiko kai kas svarbaus. „Fantasia“ atsiriboja nuo tradicinių kanonų ir kviečia pasinerti į vaizduotės ekskursiją. „Fantasia“ … yra tiesiog stulbinanti“, – taip po premjeros parašė „The New York Times“. Padarykite ir jūs savo asmeninę premjerą namuose, o kino kritikais pabūkite čia, komentarų skiltyje.

15-screen-shot-2016-09-12-at-21-56-46

1 Comment

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *